Přes dvě stovky motocyklistů zdokonalily své jezdecké dovednosti na autodromu v Sosnové


Kvalita přípravy nových motocyklistů v ČR zaostává za vyspělými evropskými zeměmi. Liberecký kraj se proto v letošním roce pustil společně s Týmem silniční bezpečnosti, Besipem, Policií ČR a Českým červeným křížem do realizace již 5. ročníku nadstavbových kurzů pro motorkáře konaných v rámci projektu „Učme se přežít“. Čtyři termíny, které proběhly v květnu a následně na přelomu června a července, navštívilo přes 200 jezdců v jedné stopě.

Kurz Učme se přežít na autodromu v Sosnové

Kvalita přípravy nových řidičů v ČR zaostává za vyspělými evropskými zeměmi Ve většině evropských států je zaveden institut tzv. řidičského průkazu na zkoušku. To s sebou nejednou nese povinnost navštívit – zpravidla po 6 až 24 měsících po úspěšném absolutoriu řidičské zkoušky – zdokonalovací řidičský kurz. Zde mají novopečení řidiči možnost dozvědět se nejen od instruktorů bezpečné jízdy, ale také od psychologů a odborníků na dopravní právo, jak si poradit i se složitými situacemi v silničním provozu. Pokročilé techniky předcházení vzniku rizikových situací a jejich zvládání si pak mají možnost „nanečisto“ vyzkoušet na příslušném polygonu. V České republice doposud nebyl řidičský průkaz na zkoušku zaveden. „Bylo by pošetilé domnívat se, že v rámci omezené teoretické a praktické přípravy v autoškole se může nový řidič seznámit se všemi možnými nástrahami, jež na něho na silnicích číhají. Navíc řadu sofistikovanějších rad může řidič reálně vstřebat až poté, co má něco samostatně odjeto. Pokud přičteme zastaralý způsob provádění zkoušek nových řidičů (což se týká zejména motocyklistů), nemůžeme se divit, že začínající řidiči vykazují vysoký počet zaviněných závažných dopravních nehod,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Zdokonalovací kurzy pro motocyklisty míří nejen na začínající řidiče…

Především novopečení jezdci v jedné stopě jsou překvapeni, co všechno se dá v kurzu naučit. Po nezbytné teoretické části následovala část zaměřená na efektivní ovládání motocyklu v nebezpečných situacích. „Naučil jsem se ovládat motorku při krizových situacích a nebát se pořádně vzít za brzdu. Zjistil jsem, že jde hodně o držení těla a semknutí motorky koleny. Kurz byl super i přesto, že jsem měl pád,“ říká jeden z účastníků kurzu Václav Vejvoda. Podobně své dojmy popisuje další účastnice kurzu Vlasta Češpivová: „Motorku jsem si koupila vloni v září a mám najeto něco kolem 3 tisíc kilometrů. Určitě stálo za to, vyzkoušet si náklony v zatáčkách, brždění přední a zadní brzdou nebo i rozjezd do kopce.“

Motocyklisté jsou právem označováni za tzv. ohrožené účastníky silničního provozu. Přitom téměř polovinu usmrcených motorkářů mají na svědomí chyby ostatních účastníků silničního provozu. Rovněž tak fatální nehody jezdců v jedné stopě už dávno nejsou doménou jen mladých řidičů. „Statistiky jsou nekompromisní. Zhruba polovinu nehod zaviní sami motocyklisté, druhou polovinu pak ostatní účastníci. Nejvážnější nehody pak mívají ti nejméně zkušení, bez ohledu na jejich věk. Z toho je zřejmé, že za významnou částí nehod stojí nezkušenost, nedostatečné dovednosti, které vedou ke špatnému vyhodnocení a řešení krizových situací. Zdokonalovací kurzy určené motocyklistům jednoznačně podporuji a aktivně se jich účastním,“ upřesňuje vedoucí dopravního inspektorátu v České Lípě Martin Markl.

Efektivní kurzy seznamují účastníky se zásadami defenzivní jízdy a psychologií Jak prokazuje odborná zpráva hodnotící kurzy pořádané nizozemskou organizací Royal Dutch Motorcyclists Society KNMV, absolventi zdokonalovacích kurzů v provozu jezdí bezpečněji a defenzivněji než kontrolní skupina. „Rovněž byl prokázán pozitivní efekt v oblasti rozeznávání potenciálních rizik plynoucích z nebezpečného jednání ostatních účastníků silničního provozu,“ dodává koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje Jan Polák.

Zdokonalovací kurzy pro motocyklisty tak musí cílit na seznámení jejich účastníků s podstatou defenzivní jízdy. Jejich nedílnou součástí musí být i pasáž zaměřená na psychologii. A nejedná se jen o základy psychologie dopravní, ale rovněž tak o vedení účastníků k sebepoznání. Znalost sebe samého, svých silných a slabých osobnostních stránek, je jednou z klíčových podmínek bezpečné účasti v silničním provozu.

Fotogalerie z kurzů zde.
 


nahoru