Notice (8): Undefined offset: 0 [APP/controllers/content_news_controller.php, line 161]
Aktuality - Kamiony a autobusy by také měly mít správné obutí do zimní nepohody | TSB

Kamiony a autobusy by také měly mít správné obutí do zimní nepohody

Pá 16. 10. 2015

Cestujeme Evropou - předepsaná zimní výbava kamionů a autobusů ve 37 státech.

Kdy a proč zimní pneumatiky
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku. „Je třeba mít na paměti, že nekvalitní obutí významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla“, dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.



Co je vlastně zimní pneumatika
Za zimní jsou považovány pneumatiky označené symbolem M+S. V zásadě se jedná o pláště, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručují lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy. Není zde však automatická záruka, že budou mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období. „Přední výrobci pneumatik proto používají pro pneumatiky určené pro náročný zimní provoz zvláštní, tzv. alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S,“ upřesňuje Budský.

Jak je používat
Pro řidiče motorových vozidel kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg platí povinnost používat zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 6 milimetrů. Tato povinnost se však nevztahuje na pneumatiku použitou na tzv. rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost obouvat do zimních pneumatik přívěsy. 

Řidiči profesionálové určitě neudělají chybu, budou-li mít v zimní výbavě svého vozidla sněhové řetězy. Při svých jízdách napříč Českou republikou mohou narazit na úseky silnic, kam je na základě příkazu daného dopravní značkou „Sněhové řetězy“ vjezd povolen až po nasazení sněhových (resp. protiskluzových) řetězů na nejméně dvě hnací kola. Rychlost jízdy může být maximálně 50 km/h.  Na rozdíl od řady dalších evropských států není v ČR povoleno používat pneumatiky s hroty.

Sankce za nepoužívání zimních pneumatik
Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.

Jedeme do zahraničí
V řadě evropských zemí nejsou zimní pneumatiky povinné. Naši profesionální řidiči ovšem určitě budou vyjíždět na pneumatikách zimních. Je třeba dbát na to, aby i jejich hloubka dezénu splňovala podmínky stanovené státy, kterými projíždějí. Pokuty bývají citelné. Bude-li v Německu v důsledku jízdy na nevyhovujících pneumatikách způsobena dopravní nehoda, výše pokuty bude 120 eur; současně bude ve flensburské centrále řidiči udělen 1 trestný bod. Rakušané mohou požadovat až 5 000 eur. Je dobré mít v zimní výbavě sněhové řetězy. Nejen že mohou pomoci ve svízelné situaci, ale jsou státy, kde je jejich přítomnost na palubě kamionu či autobusu povinná. Maďaři i Bulhaři mohou být nekompromisní. Panují-li zimní podmínky, mohou vozidlu, v jehož výbavě nejsou, zakázat vjezd na své území. V řadě zemí je povoleno používat pneumatiky s hroty. Na to je dobré pamatovat a dodržovat od vozidel jedoucích vpředu dostatečný odstup. Přece jen jim to může brzdit lépe. V některých částech Norska se za používání pneumatik s hroty hradí poplatek. V Rusku jsou k jízdě na těchto pneumatikách benevolentní, jejich použití zakazují pouze v letních měsících. Je také dobré mít s sebou lopatu na odklízení sněhu, některé státy to vyžadují. A v Rumunsku je třeba mít navíc i přiměřené množství písku. V Turecku je třeba vozit tažné lano a zakládací klín.


nahoru