Silnice není závodní dráha. Sportovci nabádají k bezpečné jízdě


Rychlá jízda je každoročním nejčastějším zabijákem na silnicích. Povolenou rychlost překračují hlavně mladí řidiči bez zkušeností. Vede je k tomu potřeba adrenalinu, zvýšení sebevědomí a také neschopnost uvědomit si riziko spojené s hrozícím nebezpečím, na které neumí reagovat. Nepřiměřená rychlost letos v Česku zabila už 127 osob. Alarmující je, že se jedná o 35 % lidí, kteří při dopravních nehodách zemřeli. V Libereckém kraji má nepřiměřeně rychlá jízda na svědomí letos již 4 oběti a 12 těžce zraněných. Přimět řidiče, aby sundali nohu z plynu a na silnicích zpomalili, mají v kampani „Sportovci pro BESIP v Libereckém kraji“ i známé sportovní osobnosti.

Útočník Bílých Tygrů Liberec Jan Šíř je další z tváří kampaně Sportovci pro BESIP v Libereckém kraji.

Mladí řidiči do 24 let jsou nejrizikovější skupinou. Podle odborníků je to tím, že obecně přeceňují své řidičské schopnosti a současně podceňují možná rizika, což se projevuje v jízdním stylu, ale také s tím souvisejících příčinách. 

Každoročně zaviní kolem deseti tisíc dopravních nehod. Riskují životy své i ostatních účastníků silničního provozu. Konkrétně v loňském roce způsobili 15 % všech úmrtí na silnicích, což si vyžádalo 84 mrtvých a dalších 272 těžce zraněných. Nejčastěji nepřizpůsobili rychlost dopravně technickému stav vozovky, například vjeli příliš rychle do zatáčky nebo právě kvůli nebezpečnému stylu jízdy nezvládli řízení a vyjeli mimo silnici. „Nejvíce fatálních nehod způsobují řidiči s délkou praxe jeden rok od udělení řidičského oprávnění,“ komentuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti. „Nabízí se otázka, zda se neinspirovat v zahraničí. Např. v sousedním Rakousku, kde funguje dvoufázový systém získávání řidičského oprávnění. To znamená, že po jeho získání jezdí mladí řidiči v provozu a po zhruba čtvrt roce absolvují zdokonalovací část, kde lektoři mohou odhalit mezery. Díky tomuto systému se v zemi snížily nehody čerstvých řidičů téměř o 45 %,“ dodává Polák. Podle něj si můžeme vzít příklad i z jiných států, kde je běžný řidičský průkaz na zkoušku, omezení jeho platnosti nebo jízda pod dohledem.

Na možnost inspirace zahraničními systémy výuky mladých řidičů upozorňuje také BESIP Ministerstva dopravy, který říká: „Mladí řidiči mají specifický vztah k řízení odpovídající věku. Mají vyšší toleranci k riziku a nekritičnost vůči svým dovednostem. To vede k rizikovějšímu způsobu řízení. Statistiky nehod jsou v tomto jasně vypovídající. Musíme se proto více zaměřit na to, aby si mladí lidé na cvičné ploše co nejvíce vyzkoušeli limity a chování vozidla a naučili se v autoškole rozpoznat rizika hrozící na silnici,", Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP.

Prostor pro zlepšení 
Začínající řidiči sice většinou nemají problém s řízením vozu, ale až s přibývajícím věkem a zkušenostmi z dopravního prostředí přestanou zbytečně riskovat. „Musíme si uvědomit, že mladé lidi nejde od základu předělat. Nemůžeme z nich udělat předčasně dospělé, zkušené, vyzrálé, obezřetné. Na čem však můžeme pracovat, je více mladou populaci zapojit do problematiky. Nechat ji uvědomit si jaká nebezpečí hrozí, jaké může mít riskantní chování za volantem následky. Je tady obrovský prostor pro osvětu již od středních škol. Je nutné nastavit systém, tak aby mladí řidiči byli lépe a déle připravováni na dopravní prostředí,“ míní Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti, který realizuje preventivní programy pro školy i veřejnost a přispívá ke snižování dopravní nehodovosti.

Dotované kurzy
Liberecký kraj dotuje kurzy bezpečné jízdy pro mladé a začínající řidiče. Kurzy probíhají na autodromu v Sosnové. Mladí řidiči si tady vyzkouší na speciálně upraveném povrchu například jízdu po ledové ploše, brzdnou dráhu na suché a mokré vozovce, správný způsob krizového brzdění, ale třeba i to, jak zvládnout smyk v prudké zatáčce. Kurz stojí 3.600 Kč, zájemci zaplatí 300 Kč a zbytek doplatí kraj. „Podporujeme dopravně bezpečnostní programy nejen pro děti, chodce, cyklisty, motorkáře, ale také pro mladé řidiče, kteří často platí za postrachy silnic. Dotované kurzy jim mají pomoci s tím, jak řešit nečekané situace v provozu, ale také získat tolik potřebné zkušenosti,“ dodává Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
 

Celá zpráva ke stažení

DOC

PDF


nahoru