Notice (8): Undefined offset: 0 [APP/controllers/content_news_controller.php, line 161]
Aktuality - Malá inventura loňských nočních nehod | TSB

Malá inventura loňských nočních nehod

St 01. 03. 2017

Meziročně méně mrtvých. Podíl těch, kteří umírali za tmy, však na celkovém počtu obětí nehod narostl.

Téměř 3x vyšší riziko usmrcení při noční nehodě za zhoršené viditelnosti než za dne
Loni zemřelo o 115 osob méně než v roce 2015 – o 85 méně za dne, „jen“ o 30 méně za tmy
Za snížené viditelnosti méně mrtvých chodců při nehodách v extravilánu, v obcích trend opačný
Opravdu postačí chránit chodce reflexními doplňky jen mimo obec?


V roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob, 177 z nich za tmy. V loňském roce tak zahynulo 32,5 % z celkového počtu usmrcených v nočních hodinách. Meziročně se tak snížil počet obětí nočních nehod o 30, jejich podíl na celkovém počtu mrtvých však narostl o 1,1 procenta. „V loňském roce totiž sice poklesl počet obětí nehod o 115, ovšem méně – o 85 případů - se umíralo především za dne,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.   

Nejzávažnější noční nehody za zhoršené viditelnosti, ke kterým došlo na silnicích bez veřejného osvětlení
V průměru umíralo v roce 2016 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 5,5 osoby (jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod). Nejméně závažné byly nehody, ke kterým došlo ve dne za nezhoršené viditelnosti. Při nich na jeden tisíc nehod přišlo o život 4,7 osoby. V noci za nezhoršené viditelnosti na silnicích bez veřejného osvětlení však na stejný počet nehod zemřelo 10,2 a za zhoršené viditelnosti dokonce 12,8 osoby. Příznivé ukazatele naopak vykazují nehody v noci na komunikacích s veřejným osvětlením. Za nezhoršené viditelnosti zemřelo průměrně 4,1 osoby na tisíc nehod, za viditelnosti zhoršené pak 7,1 osoby.

Kdo za tmy nejčastěji umírá?
Z celkově 177 obětí loňských nočních nehod bylo:
•    88 cestujících v osobních automobilech
•    66 chodců
•    9 cyklistů
•    8 motocyklistů
•    6 pasažérů v nákladních vozidlech

Při nehodách, ke kterým došlo v noci, meziročně výrazně poklesl počet usmrcených cestujících v osobních automobilech (o 21), méně bylo i mrtvých chodců či cyklistů (shodně o 6). Naopak vzrostl počet obětí z řad motocyklistů (o 2) a pasažérů v nákladních vozidlech (o 4).

Noc je nebezpečná především pro chodce
Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 59,5 procenta chodci. To bylo více než v roce 2015, kdy se jednalo o 55% podíl. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %).

Dlouhodobě většina chodců umírá za tmy. V roce 2016 se jednalo o 66 fatálních případů. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za snížené viditelnosti. „V loňském roce tak 69,4 procenta chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy a obecně za snížené viditelnosti – za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku,“ upozorňuje Roman Budský.

V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Dalších 11 z nich přišlo o život ve dne za snížené viditelnosti. I zde byl zaregistrován meziroční nárůst usmrcených, konkrétně o 3 případy. Opačný trend zaznamenaly statistiky nehod u nočních smrtelných nehod chodců, ke kterým došlo mimo obec. Loni jich zemřelo 28, o 10 méně než v roce 2015. A zatímco předloni při nehodách ve dne za snížené viditelnosti zahynuli 3 chodci, loni se podobné nehody obešly bez obětí z jejich řad. „Nabízí se tak otázka, zda je aktuálně stanovená povinnost pro chodce používat vhodné reflexní doplňky jen při pohybu v extravilánu pro zajištění jejich bezpečnosti dostačující. Zahraniční zkušenost naznačuje, že nikoliv. Například v Estonsku, Finsku či na Slovensku postupem času rozšířili povinnost pro chodce používat reflexy i při pohybu na silnicích v obcích,“ uzavírá Roman Budský.


nahoru