V loňském roce zemřelo o dušičkovém víkendu 8 osob. Jaký bude letošní účet?

Pá 30. 10. 2015

Na silnicích bývá tradičně rušno, vejít se tam musí vyježdění šoféři i sváteční jezdci.

Statistiky pojišťoven vypovídají, že dušičkové víkendy jsou nadprůměrně rizikové.
Od roku 2010 zemřelo v tomto období při nehodách 32 lidí.
Na silnicích bývá tradičně rušno, vejít se tam musí vyježdění šoféři i sváteční jezdci.


Nastávající víkend, který si mnozí prodlouží dvěma dny dovolené po státním svátku, spojí řada z nás se vzpomínkou na zesnulé blízké. Současně nejednou půjde o poslední motorizovanou návštěvu chaty či chalupy. Na silnicích tak bude rušno, především při návratu.

Dušičkové víkendy bývají pro účastníky silničního provozu rizikové. V letech 2001-2010 se do statistik usmrcených každoročně zapsalo alespoň 10 osob. Současná dekáda je příznivější, i tak o těchto víkendech zemřelo v období let 2010-2014 celkem 32 lidí. Zvýšenou nehodovost registrují i pojišťovny. „V předcházejících letech se počet pojistných událostí na silnicích ve dnech před Památkou zesnulých neustále zvyšoval a byl průměrně o pětinu vyšší, než ve srovnatelných dnech v týdnu mimo svátky. Proto je na místě v těchto dnech zvýšit opatrnost a myslet na rizika, která jsou příznačná právě pro toto období," říká Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění Allianz.

Na silnicích bude rušno především v neděli. To se bude vracet z víkendu většina těch, kteří vyrazili zazimovat své chaty či chalupy, či zavzpomínat na své zesnulé blízké. Především v okolí velkých měst bude podvečerní doprava váznout. V kolonách se budou sunout automobily řízené zkušenými jezdci i svátečními řidiči. Za nastávajícího šera budou všichni spěchat. „Snadno se může vytvořit nebezpečná směs netrpělivých bravurních rychlíků a někdy až příliš rozvážných nezkušených šoférů. Stačí, aby z nervozity přeskočila malá jiskřička, a je zaděláno na vážnou nehodu, jež může změnit život řadě z nás,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Je dobré si návrat z takovéhoto víkendu předem naplánovat. Raději vyrazit o hodinu dříve, než se stát součástí kolony šinoucí se šnečím tempem. Rovněž tak se vyplatí snažit se vyhnout dopravně exponovaným úsekům, zvláště pak pokud víme, že v daných místech probíhají stavební práce. Jakmile se do podobných míst dostaneme, nezbývá, než se obrnit trpělivostí a pokorně se stát nedílnou součástí nekonečné řady popojíždějících vozidel.

Zkušení řidiči by měli pamatovat, že je nekolegiální a nebezpečné snažit se „naléhat“ na méně jisté jezdce, aby zrychlili tempo – třeba záměrným najížděním na záď jejich vozidla či jejich nervózním problikáváním. Uvedené chování je výrazem agresivity. A ta se dlouhodobě podepisuje na vzniku 40 % fatálních dopravních nehod.

Za snížené viditelnosti se můžeme setkat s neviditelnými chodci, cyklisty a dalšími nečekanými překážkami. Po setmění se silnice stávají nebezpečnějšími, riziko vzniku nehody vzrůstá až 4x. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost potenciálních překážek, mnozí neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti. Zvláště teď, krátce po ukončení letního času, když se dříve stmívá, je dobré na to pamatovat a přizpůsobit rychlost jízdy.

Rozhodně se nevyplatí spěchat, když jsou silnice mokré. Za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát.

Je nebezpečným mýtem, že smrtelné dopravní nehody jsou přirozenou součástí silniční dopravy. Každá nehoda má své příčiny. V naprosté většině se na jejím vzniku podepisuje člověk. Často bohužel za cizí špatné rozhodnutí či agresivitu platí nevinní. „V každodenním životě se snažíme ctít zavedená pravidla etiky a etikety. Proč by to nemohlo jít na silnici? Určitě se to vyplatí. Nikdo si nemůže být jistý, že příští obětí nebude právě on,“ uzavírá Roman Budský.


nahoru