Délka brzdné dráhy za mokra se prudce zvyšuje s klesající hloubkou dezénu


Mezi různými pneumatikami, jež splňují zákonné požadavky, panují v případě brzdění na mokru propastné rozdíly.

Délka brzdné dráhy stejného automobilu na různých pneumatikách se může lišit o desítky procent. Za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát.

Horké a suché léto se stalo minulostí. Nadvládu převzal uplakaný podzim, který s sebou nese četnější dešťové srážky. Jízda po vlhkých či mokrých silnicích se tak stává každodenní realitou. „Řidiči stále jezdí jako „za sucha“, je zapotřebí začít měnit chování a počítat s tím, že se blíží podzim. Ten s sebou nese zhoršující se počasí a lokální dešťové přeháňky. Vysoká rychlost vozidel při průjezdech zatáčkou ve spojení se sníženou přilnavostí pneumatik na mokrém povrchu významně zvyšují nebezpečí vzniku smyku,“ varuje Martin Markl, vedoucí dopravního inspektorátu PČR v České Lípě.
Brzdná dráha se ve srovnání s jízdou po suchém asfaltu citelně prodlužuje. Například z rychlosti 50 km/h zastavíme na suchém asfaltu na 28 metrech, na mokrém budeme potřebovat o nemalých 5 metrů více. Jestliže na suchu před překážkou zastavíme, na mokru pojedeme v okamžiku kolize rychlostí přes 20 km/h. To je dost na vážné pochroumání chodce či cyklisty. Jízda na mokru se negativně podepisuje na statistikách dopravních nehod. Švýcarští dopravní odborníci došli k alarmujícímu závěru, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě dvakrát. Svou roli sehrávají kvalita povrchu vozovky, rychlost jízdy a hloubka dezénu pneumatik.
 
Vliv hloubky dezénu pod drobnohledem
To, že má pneumatika po celém obvodu a šíři běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů na dolní hranici zákonného požadavku (který činí 1,6 mm), neznamená, že se bude chovat jako nová. Opak je pravdou. Především za zhoršených adhezních podmínek budou vlastnosti diametrálně odlišné. Výrobce pneumatik Continental uvádí, že
•    vozidlo jedoucí na nových pneumatikách o ščšw;hloubce 8 mm zastaví na mokré vozovce z rychlosti 80 km/h na 42 metrech;
•    na pneumatikách ojetých na 3 mm bude jeho řidič potřebovat 52 metrů (oněch deset metrů rozdílu je důležitějších, než se může na první pohled zdát; zatímco řidič na zbrusu nových pneumatikách stačil zastavit, ten druhý narazí do překážky rychlostí 34 km/h);
•    a pokud by jel na pneumatikách, jejichž hloubka dezénu koketuje se zákonným minimem, k úplnému zastavení svého vozu bude potřebovat 61 metrů; na rozdíl od řidiče prvního vozidla, který stihl zastavit, narazí do překážky rychlostí 44 km/h - tato rychlost už může zabíjet…

Není pneumatika jako pneumatika
Při koupi nových pneumatik není dobré spoléhat na to, že všichni výrobci dodávají zboží stejné kvality. Rozdíl může být naopak významný. Časopis Autobild provedl test 50 modelů pneumatik. Brzdilo se na mokré vozovce z rychlosti 100 km/h. Naměřené délky brzdné dráhy byly od 46,3 do bezmála 61 metrů. Rozdíl tedy činil celých 15 metrů - téměř čtyři délky osobního vozidla. Do kvalitních pneumatik se určitě vyplatí investovat. Rozdíl ceny není zničující, bezpečnost jízdy se naopak významně zvyšuje.
Od roku 2012 jsou nové pneumatiky označovány standardizovaným štítkem, který má poskytnout spotřebitelům informace týkající se tří důležitých parametrů pneumatiky. Nicméně tento štítek nepostihuje všechny její výkonnostní charakteristiky. Také proto se doporučuje, aby zájemci o pneumatiky sledovali například srovnávací testy nezávislých institucí a médií, které nabízejí spolehlivý pohled na pneumatiku, kterou testují ve více parametrech, než jsou pouze tři základní uváděné na štítku.

Na silnicích jezdí naprostá většina vozidel na pneumatikách, jež vyhoví zákonným požadavkům. „Hloubka jejich dezénu však nejednou osciluje kolem požadovaného minima a jejich výrobci nemusí patřit mezi prémiové. Rozdíl v délce brzdné dráhy jednotlivých vozidel – a to nejen na mokré vozovce – tak může být v desítkách procent. Na to bychom měli pamatovat všichni. Zdaleka ne všichni musí ubrzdit to, co řidič špičkově vybaveného modelu prémiové značky,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti


nahoru