Ne všechny dopravní nehody jsou nahlášeny Policii ČR

Čt 20. 08. 2015

Jejich viníky mohou být i podnapilí, uživatelé drog nebo pachatelé závažných dopravních přestupků

Ve státech EU je běžné, že nehody s následkem pouze hmotné škody nejsou povinně vyšetřovány policií. Česká republika je v tomto směru přísnější. I tak hrozí nebezpečí, že s rizikovými řidiči motorových vozidel nebude včas preventivně pracováno. 

Kdy povinně hlásit dopravní nehodu policii?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích v § 47 definuje, kdy je třeba ohlásit dopravní nehodu policistovi. Jedná se o případy, kdy při nehodě dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí částku 100 000 Kč. Rovněž tak platí povinnost nehodu ohlásit v případě, kdy při dopravní nehodě dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby (s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle), dále pak pokud dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace, případně účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

Vyšetřované nehody? Vrcholek ledovce…
Jaký je skutečný počet dopravních nehod v ČR? Na tuto otázku lze odpovědět pouze nepřímo. Z policejních statistik se dozvíme pouze o nehodách, které policie šetřila. Jejich počet se periodicky snižuje, věrně kopíruje zvyšování dolní hranice škody vzniklé na vozidlech, jak vyplývá z níže uvedeného grafu. Od roku 2000 se jejich počet snížil zhruba 2,5x. Viníci těchto nehod tak unikají postihu. Svou roli sehrává i vysoký průměrný věk vozového parku v ČR, s čímž souvisí mj. riziko, že vyšetřovány nebudou ani dopravní nehody spojené s vysokým stupněm destrukce vozidla (vozidel), přičemž bezprostředně po nehodě nebude avizováno žádné zranění – toto se projeví až s odstupem několika hodin či několika málo dní – dopravní nehoda nebude řádně prošetřena policisty. 

Pro pachatele drobných přestupků postih, viníci nehod bez trestu?
Vzniká tak paradoxní a nejednou nebezpečná situace, kdy jsou postihováni pachatelé drobných přestupků, naopak jedinci způsobivší dopravní nehodu - byť i opakovaně - ve spojení se společensky nežádoucím chováním nezřídka uniknou pozornosti státních orgánů úplně. „I dopravní nehoda spojená se vznikem jen materiální škody v řádu tisíců korun může signalizovat potenciální nebezpečí spojené s dalším působením jejího viníka jako řidiče motorového vozidla. Např. drobná nehoda na parkovišti může signalizovat zdravotní potíže řidiče-viníka; pokud by tyto nehody byly řádně řešeny a zaznamenávány, mohlo by dojít k identifikaci potenciálně rizikových řidičů ještě před tím, než spáchají dopravní nehodu spojenou s vážným zraněním či dokonce usmrcením“, konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
 
I malá nehoda může signalizovat vysoké nebezpečí
Prvořadým celospolečenským zájmem by mělo být každou (byť i drobnou) dopravní nehodu řádně vyšetřit orgánem státní správy. Tento postup bude motivovat každého účastníka silničního provozu, aby se vystříhal jakéhokoliv jednání, jež by mohlo vyústit v dopravní nehodu. Současně umožní včas odhalit řidiče s potenciálně nebezpečnými vlastnostmi - duševními či fyzickými…


nahoru