Řidiči se musí i nadále potýkat s nástrahami tropického počasí. Svůj vliv sehrávají i méně kvalitní spánek a následná únava.

Út 04. 08. 2015

Letošní červenec byl pro účastníky silničního provozu nejtragičtějším měsícem roku. Na nepříznivé bilanci se podepsaly i extrémně horké dny. Z dlouhodobého hlediska patří i srpen mezi nejtragičtější měsíce. Navíc tropická horka neustávají.

Extrémní teploty, pokud navíc panují po dlouhé dny, mají vliv na výkon řidičů. Lidé jsou podrážděnější, snadněji se unaví, snadněji ztrácejí koncentraci, jejich reakční doby se prodlužují. Francouzští odborníci poukazují i na další negativní faktor, který se významně podepisuje na výkonu řidičů – únavu. Během horkých nocí lidé spí kratší dobu, navíc jejich spánek je méně kvalitní. Následně se potýkají s únavou, která se významně podepisuje na jejich výkonu.

Únava vede ke snížení pozornosti, prodlužuje reakční doby. Rovněž tak zhoršuje paměť a úroveň zpracovávání informací, má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Obecně pak klesá ochota vykonávat potřebné úkony, komunikace řidiče s okolím se zhoršuje.

Nekvalitní spánek během období, kdy panují vysoké teploty i v noci, má za následek následnou zvýšenou úroveň únavy řady účastníků silničního provozu. „Její vliv je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese mj. až sedminásobně vyšší pravděpodobnosti účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nepřekvapí, že se únava významně podepisuje na statistikách dopravní nehodovosti. Má na svědomí až 10 procent všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o 20% podíl. Až dvacet procent nehod profesionálních řidičů je přičítáno právě jejich únavě.

Nizozemští dopravní odborníci uvádějí, že nadprůměrně často jsou účastníky dopravních nehod, na jejichž vzniku se podílela únava:
•    osoby mladší 25 let,
•    jedinci, kteří trpí poruchami spánku,
•    dálkoví řidiči,
•    profesionální řidiči,
•    jedinci pracující na směny.

Obecně se ví, že se zvýšeným rizikem vzniku nehody vlivem únavy se setkáváme v hlubokých nočních hodinách. Nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Méně však už se ví, že nás může únava překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední. Na to je dobré pamatovat. Ostatně co považují sami řidiči za nejefektivnější taktiku při boji s počínajícími příznaky únavy? Dle nizozemských odborníků se nejčastěji jedná o přerušení jízdy a následný krátký spánek, případně – je-li to možné – o požádání někoho ze spolucestujících, aby převzal řízení. Tolik teorie. Bohužel však v praxi jsou zpravidla aplikována méně efektivní řešení – pootevření okének vozidla, případně zvýšení výkonu klimatizace, rozhovor se spolucestujícími, zesílení zvuku radiopřijímače nebo krátká přestávka spojená s občerstvením či několika kondičními cviky. 

„Extrémně teplé počasí a s ním spojená zvýšená úroveň únavy jsou velkým nebezpečím. Přesto však až 20 procent řidičů usedá za volant, přestože se cítí unaveni. U řidičů kamionů se pak jedná až o dvojnásobek. Statistiky jsou však neúprosné. Jedna nepovedená jízda může mít vliv na život mnoha lidí…,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
 


nahoru