Vážné zranění hlavy – doména cyklistů

Po 11. 05. 2015

V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách 57 cyklistů, 81 procent z nich nemělo přilbu. Těžce zraněno bylo 433 bicyklistů, 70 procent z nich jelo bez přilby. Ve více než dvou desítkách států je používání cyklistické přilby povinné. Důvod je prostý – cyklisté jedoucí bez přilby podstupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří ji používají.

Pro cyklisty je jedním z klíčových ustanovení Zákona o silničním provozu, že osoby mladší 18 let jsou povinny za jízdy použít ochrannou přilbu. Ta musí být schváleného typu a jezdec na bicyklu ji musí mít nasazenou a samozřejmě řádně připevněnou na hlavě.

Uvedená povinnost není samoúčelná. Statistiky – národní i zahraniční – jasně dokazují, že

  • cyklisté, kteří nenosí přilbu, podstupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří ji používají;
  • s pomocí ochranných přileb lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku;
  • pokud dojde k těžkému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve 3/4 případů zasažena právě hlava či krk;
  • přitom ve 2/3 případů by bylo možné následky kolize zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou;
  • dopravní experti se shodují, že k asi 20 procentům smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo povinné používání cyklistické přilby pro všechny, bez ohledu na jejich věk. 


K nehodám cyklistů ovšem dochází nejen na silnicích. V loňském roce zasahovala Horská služba u nehod cyklistů (a koloběžkářů) v téměř 700 případech. V bezmála 190 případech došlo ke zranění hlavy. „Zejména o prázdninách se v našich horách setkáváme s cyklisty, kteří jako by stále zapomínali, že při neopatrné jízdě jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby,“ uvádí Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.

Při jaké rychlosti nejčastěji dochází ke kolizi cyklisty…
Odborníci Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli v roce 2012 k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15-24 km/h. Není to nijak nízká rychlost. V průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky cca 2 metrů. Ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy (blíže viz příloha) „I když jsem profesionál a na kole opravdu "umím", helmu považuji za absolutní samozřejmost. Přilba už několika lidem v mém nejbližším okolí zachránila život. Jízda na kole bez přilby je obrovský a nesmyslný risk. A nezáleží na tom, zda se jedná o cestu do práce nebo na nákup, o sportovní vyjížďku s přáteli, či o výlet s rodinou,“ obhajuje používání cyklistických přileb Jiří Ježek, paralympijský vítěz a mistr světa v cyklistice.
 

Ne každá přilba ochrání
V každém případě si pořiďte jen přilbu schváleného typu. Dále pak si před koupí důkladně vyzkoušejte, zda vám přilba opravdu padne. Pozornost věnujte především velikosti a hmotnosti přilby, způsobu jejího upínání, kvalitě vnitřního polstrování. A nezapomeňte zvolit takové zabarvení, abyste byli pro ostatní v provozu včas a dostatečně viditelní.    
 
Používání cyklistických přileb ve státech EU28
Jaká platí pravidla pro povinné používání přileb v ostatních státech EU28?

  • Estonsko – povinně děti ve věku do 16 let
  • Finsko – platí univerzální povinnost pro všechny
  • Chorvatsko – povinně pro děti ve věku do 16 let
  • Litva – povinně pro děti ve věku do 18 let
  • Lotyšsko – povinně pro děti ve věku do 12 let
  • Maďarsko – povinně mimo obec, a to při rychlosti převyšující 50 km/h
  • Malta – povinně pro děti ve věku do 10 let
  • Portugalsko – jen pro kola s elektrickým pohonem
  • Rakousko – povinně děti ve věku do 12 let
  • Slovensko – povinně pro všechny při jízdě mimo obec, pro děti ve věku do 15 let i v obci
  • Slovinsko – povinně pro děti do 15 let věku
  • Španělsko – povinně v obci; není povinnost používat při jízdě do kopce či v horkém počasí
  • Švédsko – povinně pro děti ve věku do 15 let


Dodržování uvedených pravidel není radno podceňovat. Zahraniční dopravní policisté dovedou být nekompromisní. A navíc v případě, že cyklista utrpí úraz a bude zjištěno, že neměl na hlavě přilbu, hrozí nebezpečí, že uhradí veškeré náklady spojené s následným léčením. Ty mohou dosahovat astronomických výšek.

Cyklistická přilba může být v kritické situaci onou pomyslnou tenkou hranicí mezi životem a smrtí. Ovšem i přilby se vyvíjejí, cyklisté tak možná budou mít zanedlouho k dispozici nafukovací helmu, jež ochrání jejich hlavu ještě účinněji a navíc poskytne účinnou ochranu i jejich šíji.


nahoru