První prosluněné dny, první vážné nehody motocyklistů…


S prvními prosluněnými dny se na silnicích objevili první vyznavači jízdy v jedné stopě. Bohužel však pro některé z nich předjarní svezení skončilo s vážnými následky. Snad alespoň trochu dobrou zprávou je, že se motocyklisté mohou opět těšit na kurzy bezpečné jízdy "Učme se přežít".

 Již na samém začátku března došlo na silnicích Českolipska ke třem nehodám motocyklistů, které si vyžádaly tři těžce zraněné. „Ve dvou případech sehrála rozhodující roli nepřiměřená rychlost jízdy při průjezdu zatáčkou, při třetí nehodě nedal motocyklistovi přednost v jízdě osobní automobil odbočující vlevo“, upřesňuje npor. Bc. Martin Markl, vedoucí dopravního inspektorátu Policie ČR.

Jízda na motocyklu je oblíbenou volnočasovou zálibou mnoha z nás. Stále více osob však usedá za řídítka i z ryze praktických důvodů – vždyť především ve větších městech může být nízkoobjemový motocykl ekonomickou a současně čas šetřící alternativou přepravy automobilem či autobusem. V každém případě je třeba se před zahájením jízdy přesvědčit o řádném technickém stavu stroje. Pozornost je třeba věnovat především stavu a nahuštění pneumatik, stavu brzd a osvětlení. V žádném případě nelze podceňovat kvalitní oblečení, obuv a přilbu. Chrání motocyklistu nejen před nepřízní počasí, ale jsou jedinou ochranou v případě kolize či pádu. Jízda na konci zimního období má svá specifická rizika. Je třeba počítat s tím, že se na silnicích vyskytují zbytky posypového materiálu, navíc na nás mohou na nejméně očekávaných místech čekat výtluky, což může sehrát tragickou roli při nepřiměřené rychlosti jízdy při průjezdu zatáčkou či při intenzivním brzdění. Rovněž tak kontakt sebekvalitnější pneumatiky s chladným povrchem vozovky je zhoršený, navíc se můžeme i za slunečného dne setkat s úseky s námrazou. To může nepříjemně překvapit především při průjezdu celodenně stíněnými úseky silnic. A jarní sluníčko svítící nízko nad obzorem může znamenat nepříjemné oslnění nejen motocyklisty, ale i řidiče automobilu, který svého jednostopého kolegu může lehce přehlédnout. Motocyklista by měl být proto pro své okolí dostatečně viditelný. „Samozřejmostí je tak kvalitní osvětlení stroje, pokud si jezdec v jedné stopě oblékne přes svou kombinézu či bundu reflexní vestu, chybu neudělá“, uzavírá Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.

A když už jsme u těch automobilů… V téměř polovině smrtelných nehod motocyklistů je za viníka označen právě automobilista. Příčinou bývá to, že jezdce v jedné stopě přehlédne, případně nezaregistruje včas – typicky při dávání přednosti v jízdě, otáčení, předjíždění či objíždění. Právě motocyklista je tím, kdo je v případě střetu v jednoznačné nevýhodě. To, že je za viníka označen někdo jiný, mu už život či zdraví nenavrátí. „Každý rok řidičům automobilů chvíli trvá, než si zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je dostatečně vnímat“, potvrzuje profesionální trenér bezpečné jízdy na motorce Vladimír Mašek. Po dlouhých zimních měsících řidiči dvoustopých vozidel přítomnosti motocyklistů v silničním provozu odvykli. Pokud vyrážíte do provozu za řídítky, ať za zábavou či za prací nebo nákupem, myslete i za ně. Defenzivní styl jízdy bude zárukou, že se ze své jízdy vrátíte v pořádku ke svým blízkým. Především za řídítka by měl člověk usedat s náležitou pokorou. Za chyby – byť cizí – nejednou zaplatí motocyklista cenu nejvyšší

V Libereckém kraji se letos opět rozjede projekt „Učme se přežít“, který se zaměřuje na nadstavbovou výuku začínajících řidičů motocyklů. Letos Liberecký kraj společně s partnery uspořádá další čtyři výukové dny na autodromu v Sosnové. „Projekt za dobu své existence proškolil přes 700 motocyklistů a v drtivé většině jsme se setkali s velmi kladnými ohlasy. Letos plánujeme proškolit alespoň 200 dalších účastníků. Jsme přesvědčeni, že realizace takovýchto kurzů je účinná a přispívá k předcházení nehod motocyklistů“, uvádí Vladimír Mastník, člen rady Libereckého kraje pověřený vedením resortu dopravy.


nahoru